Recensie: Kieswijzer levensbeschouwing

Recensie: Kieswijzer levensbeschouwing

Een lollige publicatie die je aan het denken zet. Dat is misschien de beste omschrijving van het nieuwste boek van André Droogers.

In de afgelopen jaren zijn er enkele publicaties opvallende publicaties van Droogers verschenen. In 2010 verscheen ‘Zingeving als spel’ waarin de cultureel antropoloog stelt dat we religie niet te serieus moeten nemen: het is immers een spel. In 2014 volgde ‘God 3.0’ over God in de 21ste eeuw. En nu is er ‘Kieswijzer levensbeschouwing’, een knipoog naar de kieswijzer van de Tweedekamerverkiezingen.

De boeken van Droogers zijn een tikkeltje ludiek maar hebben wel een serieuze ondertoon: hij weet het alleen op een luchtige manier te brengen. Dat deed hij in zijn vorige boeken en nu weer. De opzet van de Kieswijzer is leuk gevonden. In het begin staat een vragenlijst die je als lezer kunt invullen. Vragen over jezelf, God, waarden en praktijken. Aan de hand van jouw antwoorden kun je verder lezen in het boek, zoals je na de officiële Kieswijzer kunt doorklikken naar het programma van de politieke partijen.

De manier waarop heeft Droogers leuk uitgedacht. Op de linkerpagina wordt een stelling uitgewerkt, terwijl op de rechterpagina het tegenovergestelde wordt uitgelegd. Bijvoorbeeld over God: persoonlijk of onpersoonlijk? Eén god of meerdere? Bekend of onbekend? Zo kun je zonder een pagina om te slaan de standpunten van beide kampen bestuderen.

Is er een serieuze ondertoon? Natuurlijk. Dat hebben alle boeken van Droogers. Het komt ludiek over, maar door het boek op deze manier te presenteren, daagt hij je uit om na te denken over je eigen opvattingen en kennis te nemen van alternatieven. Zo laat hij zien hoe divers de wereld van het geloven is. En hij blijft bij de stelling van zijn boek uit 2010: we hoeven religie niet te serieus te nemen.