Bidden voor het eten

Bidden voor het eten

Zouden er veel vrijzinnigen zijn die voor het eten de handen vouwen? Het is een traditioneel ritueel, dus ik verwacht het eerlijk gezegd niet. Maar ik doe het wel! Tenminste… Iets wat er op lijkt.

Ik kan me niet herinneren dat wij vroeger – toen ik nog een kind was – gingen bidden voor het eten. Ik heb het dus niet van huis uit meegekregen. Toch vind ik het belangrijk om even het moment van het gewone leven naar de maaltijd te markeren.

Aankondiging van de geboorte van Christus

Aankondiging van de geboorte van Christus

Sinterklaas is nog nauwelijks de deur uit of de Kerst klopt al op het raam. Weelderig versierde tuincentra laten duidelijk zien dat het feest van het licht in aantocht is! Voor veel predikanten is, volgens mij, de kersttijd best een lastige tijd. Veel diensten, hoge verwachtingen en een zo vaak gehoord en daardoor soms oersaai kerstverhaal. Schrijf dan maar eens een uitdagende en creatieve nieuwe tekst! Knappe jongen of meisje voor wie dat lukt.

De moeilijkheden van taal

De moeilijkheden van taal

De vrijzinnigheid heeft van oudsher de vrijheid hoog in het vaandel staan. Kom je aan die vrijheid, dan kom je aan de vrijzinnigheid. Maar wat gebeurt er als je op verschillende manieren over vrijheid kan spreken. Gaat er dan iets botsen?

Meerdere keren heb ik commentaar gekregen op mijn taalgebruik; voor een vrijzinnige gebruik ik nogal vaak het woord ‘moeten’. Dat is nogal een onvrijzinnig woord. Moeten staat haaks op vrijheid. Spreek ik dus onvrijzinnig? Nee… Ik spreek op een andere manier vrijzinnig.

Een atheïst die uitziet naar Gods Koninkrijk

Een atheïst die uitziet naar Gods Koninkrijk

‘Een atheïst die uitziet naar Gods Koninkrijk’, zo beschreef een bezoeker van de provinciale ontmoetingszondag van de VVP zichzelf als vrijzinnige. Mij raakte die omschrijving, omdat deze een aantal elementen herbergt die in mijn ogen inderdaad veel zeggen over de vrijzinnigheid.

Een atheïst, dat wil wat mij betreft niet zeggen dat VVP-ers nooit in God geloven. Er zijn genoeg diepgelovige vrijzinnigen. Het woord verwijst voor mij meer naar het besef dat geloof nooit vanzelfsprekend is. Wij moeten ons geloof steeds weer bevechten op de wereld zoals die ons zo vaak wordt voorgespiegeld: als een plaats waar het recht van de sterkste geldt, waar mensen onvrij zijn (en zich moeten schikken naar wereldse wetten), waar pessimisme heerst. In die wereld is het moeilijk te (blijven) geloven. Maar gelukkig leren wij – onder andere door de bijbelse blik – ook andere dingen te zien, dingen die maken dat wij toch gelovig in het leven kunnen staan.

Ode aan het kijken

Ode aan het kijken

Ode aan het kijken

Wanneer mensen mij vragen waar ik woon en ik vertel hen dat ik in Badhoevedorp woon, is steevast de eerste reactie: dat is toch vlakbij Schiphol? Heb je niet vreselijk last van al die vliegtuigen daar?

Wie God zoekt ...

Wie God zoekt ...

‘Wie God zoekt, veronacht Zijn Schepping.’ Het klinkt als een zin uit de Statenvertaling, maar het was een zin die ik hoorde in een droom – ik herinner vaak mijn dromen, al weet ik niet meer wie en waarom deze woorden tot mij werden gesproken. Maar de woorden bleven mij bij.

Het klinkt nogal heftig, zeker met dat woord ‘veronacht’. Ik zou deze zin ook niet zo snel uitspreken, maar mijn onderbewustzijn in een droom blijkbaar wel. Het zijn dus wel degelijk mijn eigen woorden en de betekenis ervan snap ik ook heel goed en vind ik ook erg mooi.

<<  12 13 14 15 16 [1718 19  >>  

Steun de VVP

Laat de vrijzinnige vlinder vliegen.

WORD DONATEUR

Zoeken

Contact

Vereniging van Vrijzinnige Protestanten
Joseph Haydnlaan 2a 
3533 AE Utrecht                       
030-8801497
info@vrijzinnig.nl
Klik hier voor meer contactgegevens

twitter310facebook

   

 



Column

  • Column: De grenzen van vergeven

    Iemand vergeven is moeilijk, concludeert Foekje Dijk. Ze vraagt zich af: moet je altijd blijven vergeven, of zijn er grenzen?