Irenekerk

Vergeten bewustzijn

Neem paranormale ervaringen van mensen serieus
Recensie door Rinus van Warven

‘De bijbel is een paranormaal boek is. Het staat barstensvol met mediamieke ervaringen. Kijk naar de profeten, kijk naar de engel-verschijningen. Het loopt over van de bovennatuurlijke ervaringen. Met alle verhalen over de genezingen en voorbeelden van helderziendheid is de bijbel misschien wel het grootste paranormale boek ter wereld.’Roelof Tichelaar is de schrijver van het boek ‘Vergeten Bewustzijn, de boodschap van een spiritueel christendom’. Tichelaar is auteur, geeft lezingen en voert een praktijk voor psychische, pastorale en spirituele hulpverlening. Daarnaast geeft hij lezingen. Samen met Hans Stolp en Harm Wagenmakers is hij verbonden aan Stichting de Heraut. ‘Weer toegang krijgen tot onze innerlijke, intuïtieve bron van waarheid,’ dat is volgens Roelof Tichelaar de grote uitdaging voor het christendom. ‘Een spiritueel christendom wijst ons de weg naar binnen. Daar vinden we een bezielend, hoger bewustzijn. En dat spirituele christendom staat open voor de persoonlijke belevingen van mensen. Paranormale ervaringen, dromen, bijna-dood-ervaringen, visioenen en mediamieke doorgevingen moeten serieus genomen worden, zoals ook de eerste christenen deden.’

‘Ons christendom is sindsdien vertroebeld door dogma’s en menselijke smetten,’ aldus Tichelaar. ‘In onszelf ligt de mogelijkheid contact te leggen met Christus. Daardoor kan zijn Geest in ons tot leven komen: het Christusbewustzijn dat ons liefde, vrede, inzicht en kracht schenkt en ons verbindt met God. Dit Christusbewustzijn is een universeel licht, toegankelijk voor alle mensen, ongeacht hun religie, cultuur of achtergrond.’ Roelof Tichelaar is van mening dat het gevestigde christendom meer ruimte zou moeten bieden voor spirituele ervaringen. ‘Het zou een enorme winst zijn als de kerken een duidelijke visie op dit soort verschijnselen neer zouden zetten. We worden in toenemende mate geconfronteerd met mensen die mediamieke, bovennatuurlijke ervaringen hebben. Het feit dat er zoveel belangstelling is voor het boek van Pim van Lommel over Bijna-Dood-Ervaringen spreekt boekdelen. En vergeet ook de TV-mediums als Char niet.’

‘Want mensen - waaronder ook christenen - willen herkenning en erkenning van hun ervaringswereld,’ betoogt de therapeut. ‘Ze willen ook gezien en serieus genomen worden. En ze moeten met hun verhalen ook bij iemand terecht kunnen. In mijn ogen is de kerkelijke gemeenschap er toch in eerste instantie voor om voor alle leden van die gemeenschap er te zijn. Als de kerk alleen maar blijft roepen dat dit soort ervaringen van de duivel zijn, dan zal ze achterblijven en steeds minder aansluiten op de beleving van mensen.’

Maar is het niet terecht dat kerken soms wat afstand nemen van de geestenwereld, het is toch niet allemaal licht wat de klok slaat? ‘Ik vraag mensen altijd of het ruimte is of beklemming in contact met gene zijde. En in het vierde hoofdstuk van zijn eerste brief zegt Johannes: “Geliefden, gelooft niet iedere geest, maar beproef de geest of ze uit God zijn.” In het Nieuwe Testament worden een onderscheid gemaakt tussen de geestelijk levenden en de geestelijk doden. Ook daar vind je een duidelijk vermogen om het licht van het donker te scheiden.’

Volgens Tichelaar kunnen de paranormale wereld en het licht van Christus naadloos samengaan. Volgens de mysticus Johannes Greber, die in contact stond met de geestelijke wereld, is het de tragiek van het kerkelijk christendom dat die geen oog heeft voor de engelen, de waterdragers die putten uit de heldere bron en die de wijsheid in de harten van mensen kunnen leggen. Door paranormale ervaringen serieus te nemen, geef je die wereld ook de kans om zich weer opnieuw te openbaren zoals dat in bijbelse tijden is gebeurd.

Roelof Tichelaar, Vergeten Bewustzijn, de boodschap van een spiritueel christendom, Uitgeverij Ten Have, ISBN 9789025960056 (Bron: www.vrijzichtmagazine.eu)