Irenekerk

Stille verhalen

Boekrecensie: Stille Verhalen

Dorrit Nijhuis - “Depressie is het verlies van verbinding”. Soms kom je een definitie tegen die tegelijkertijd een open deur is én een eye-opener. Deze kwam ik tegen in het mooie boek ‘Stille verhalen’ van psychotherapeut Evamaria Jansen.

Ondertitel van het boek is: ‘Over verborgen verlies en verlangen’. Het gaat over rouw die maatschappelijk niet erkend wordt of  sociaal niet wordt geaccepteerd.   Dit soort rouw is moeilijk te verwerken. Er is domweg geen ruimte voor.
Het dragen van een depressie is één van de vele voorbeelden die Jansen geeft van rouw die er niet mag zijn. Mensen begrijpen niet wat depressie is, ze willen iemand opvrolijken, afleiden, of een schop onder zijn kont geven. Het verlies van verbinding met jezelf, dus ook met de ander en de wereld rondom jou, kan leiden tot ondraaglijke wanhoop, angst, vermoeidheid en gevoel van uitzichtloosheid. Te midden van onbegrip is er verborgen rouw om het verlies van die verbinding.
En er zijn nog zoveel andere voorbeelden. Wanneer je dit boek leest realiseer je je pas hoeveel verborgen rouw er bestaat. Bijvoorbeeld als de weggevallen relatie niet erkend wordt als betekenisvol (zoals een relatie tussen collega’s, of pleegouder en pleegkind, of geheime minnaars). Of als de rouwende zelf niet wordt erkend als rouwend (bijvoorbeeld hele kleine kinderen, broertjes of zusjes van een getroffene, hoogbejaarden, nabestaanden van delinquenten). Of als het verlies zelf niet als zodanig wordt erkend (zoals bij ongewenste kinderloosheid, abortus, verlies van een huisdier, of bij fysieke aftakeling).
Grote verdienste van dit boek is dat Jansen geen hiërarchie aanbrengt in rouw. Er is niemand die kan bepalen dat de ene vorm van verlies (objectief) erger is dan de andere. Hoe erg het is, is van vele factoren afhankelijk. Uiteindelijk gaat het er om wat voor de rouwende de betekenis is van het verlorene (en dat kan een persoon zijn, maar ook bijvoorbeeld een dier, een maatschappelijke rol, of de positie in het gezin).
Jansen geeft mensen die stille rouw met zich meedragen via dit boek een stem. Ze laat hen hun verhaal vertellen en erkent daarmee hun specifieke rouw én wat het voor hen betekent dat die rouw niet openlijk beleefd mocht of kon worden. Ze doet dat met veel compassie die recht doet aan de personen die ze in het licht zet.
‘Stille verhalen’ is geen religieus boek. Toch laat het zien waar het voor mij in religie ook om gaat: betekenis geven aan leven en ervaringen, loskomen uit vastzitten, stem geven aan wie niet gehoord wordt, compassie, herstel van verbinding en het ‘opstaan’ uit de stilte en de verborgenheid. En als belangrijkste de boodschap: jij mag er zijn, met jouw levensverhaal.
“Stille verhalen. Over verborgen verlies en verlangen” door Evamaria Jansen, Cyclus (2012), ISBN 978-90-8575-043-7

stille

Zoeken