De Belastingdienst erkent de Vereniging van Vrijzinnige Protestanten (VVP) te Zevenhuizen e.o. als ANBI, Algemeen Nut Beogende Instelling.
In het archief van de kamer van koophandel zijn wij bekend onder de naam Vereniging van Vrijzinnige Hervormden te Zevenhuizen en omgeving.
U kunt daardoor donaties en giften aan de VVP Zevenhuizen e.o. bij uw belastingaangifte vermelden als aftrekpost.
Hieronder treft u gegevens en documenten aan, waarover de Rijksoverheid openheid voorschrijft aan de ANBI's.
Naam en gegevens
Vereniging van Vrijzinnige Protestanten te Zevenhuizen e.o.
RSIN:817849695 (fiscaalnummer)
Kvk-nummer: 24412790
Postadres: Europalaan 37, 2912 TB Nieuwerkerk aan de IJssel
Bezoekadres: Vereniging van Vrijzinnig Protestanten Kerk, Dorpsstraat 139, 2761AL Zevenhuizen (geen brievenbus)
Doelstelling
De Vereniging van Vrijzinnige Protestanten te Zevenhuizen e.o. is een vereniging, die de handhaving en versterking van de vrijzinnige gedachte in de Protestantse kerk in Nederland (PKN) ten doel heeft
Naar de handhaving en versterking wordt gestreefd door een ontmoetingsplaats te zijn voor anderen, die in religieus opzicht overeenkomstig denken. Door kerkdiensten te houden en anderen kerkelijke activiteiten te organiseren voor in het bijzonder de leden van de vereniging; door het houden van bijeenkomsten van plaatselijke, regionaal of internationaal belang; door het houden van tentoonstellingen op cultureel of maatschappelijk gebied en het geven van uitvoeringen van kunstuitingen, alles binnen de door het bestuur te bepalen grenzen. (Dit alles geformuleerd in de statuten van 2003)
Beleidsplan
Het beleidsplan bestaat uit het realiseren van de doelstellingen.
Beloningsbeleid
Het bestuur bestaat uit vrijwilligers zonder bezoldiging. Zij ontvangen een vergoeding voor gemaakte kosten.
De functie van de bestuurders en het aantal is te vinden op deze site onder het kopje contact.
Jaarverslag 2019 VVP Zevenhuizen e.o.
Bestuur
Het bestuur was in 2019 als volgt samengesteld: dhr. A.F. Rook (voorzitter), mw. G.J. van Zanten-Verhoef (penningmeester), mw. W.W. van Vliet (secretaris)
mw. E. Langeveld-de Ruiter, mw. D. van Vliet-de Koning, mw. C.S.M. Kloet.
Kerkdiensten
In het verslagjaar waren 24 diensten gepland in onze kerk met 12 verschillende voorgangers. Eén dienst werd afgezegd i.v.m. privéomstandigheden van de voorganger. Na de eerste dienst van het nieuwe jaar was er koffie met de bekende heerlijke oliebollen van Gudrun. Zondag 3 februari kon dr. E.H. Cossee niet voorgaan i.v.m. ziekte en nam ds. M. Walburg deze dienst waar. Gelukkig kon ds. Cossee zondag 21 april in de Paasdienst weer aanwezig zijn. Er werd de voorafgaande weken steeds een bijzondere liturgische paasopstelling verzorgd door Gerrie en Emmy. Zondag 18 augustus verzorgde het bestuur een bijzondere interactieve dienst met als thema ‘Bomen’. September was een drukke maand met veel activiteiten in onze vereniging. Zondag 8 september was ‘de Purmerkerk‘ te gast. Zondag 24 november was onze herdenkingsdienst met het ritueel van de stenen als herkenbaar gebaar ter herinnering aan de overledenen.
Na 6 diensten werd gezamenlijk koffiegedronken, waarbij het ontmoeten van elkaar centraal stond. Gudrun verraste ons steeds met een heerlijke en passende traktatie. Na alle andere diensten stond de koffie gewoon klaar voor bij een praatje na de dienst.
Onze vaste organisten Jan Aronson en Barend van Wijngaarden hebben bijna alle diensten de muzikale begeleiding verzorgd. De andere diensten was Dick van der Poort de organist. Het bestuur is op zoek naar nieuwe organisten ter ondersteuning van Jan en Barend.
Zondag 27 oktober namen we met een bloemetje afscheid van onze zeer gewaardeerde voorganger Anneke van Wijngaarden die vele jaren diensten in onze kerk heeft geleid.
Tijdens de diensten werd gecollecteerd voor instandhouding van de diensten en het gebouw. Ook onze vaste goede doelen werden in het collecteschema opgenomen: Mercy Ships, Hospice IJsselThuis, Stichting Kinderhulp Roemenië en Vluchtelingenwerk Zuidplas. De kerstcollecte werd verdeeld over verschillende doelen.
Afscheid dr. E.H. Cossee en bevestiging ds. M. Walburg
Zondag 29 september namen we in een volle kerk met veel gasten en genodigden in een speciale dienst afscheid van dr. E.H. Cossee en mochten we ds. M. Walburg bevestigen in dezelfde dienst. Eric Cossee werd door de voorzitter bedankt voor de wijze waarom hij het pastoraat vorm gaf, de diensten leidde, de gespreksgroep inspireerde en met de jongeren aan de Ronde Tafel in gesprek ging. Deze taken werden met vertrouwen overgedragen aan Maya die in de voorgaande jaren voor ons een bekende is geworden. De voorzitter wenste Maya veel succes met haar nieuwe taak.
Eric Cossee was onze voorganger vanaf 1 april 2013.
Pastoraat
Ds. Cossee verrichtte de huisbezoeken in het kader van het pastoraat tot 1 oktober 2019. Na deze datum heeft ds. Wallburg een kennismakingsronde gedaan langs alle leden en donateurs die dat op prijs stelden.
Gespreksgroep en Ronde Tafel
De gespreksgroep die o.l.v. ds. Cossee zich bezighield met het Thema: ‘Een nieuwe visie op Paulus’ is in mei afgesloten. In november is ds. Walburg de gespreksgroep gestart in De Zevenster rondom de schilderijen van Vincent van Gogh. Ds. Walburg zal met de jongeren, die inmiddels volwassenen zijn geworden, bespreken of en welke behoefte er is aan contact.
Activiteiten 2019
Zaterdag 19 januari kwam, zoals Anne-Marie van der Wilt na de dienst met de onthulling van het kunstwerk beloofde, terug voor een lezing over ‘Hedendaagse Iconen’. Zondag 18 augustus organiseerde het bestuur een interactieve dienst met het thema ‘Bomen’. De leden waren enthousiast over de gekozen vorm.
Zondag 8 september verwelkomden wij de gasten uit de Purmerkerk. Na een betekenisvolle dienst van ds. Kühler, koffie en lunch konden we op pad met de bus van het Koornmolengat naar Molen Windlust in Nieuwerkerk aan den IJssel. Het was een mooie zonnige dag. Aan het eind van de dag stonden er lekker hapjes en drankjes klaar. Er vonden veel gesprekken plaats van Zuid naar Noord en omgekeerd.
De Provinciale Ontmoetingsdag was dit jaar op zondag 25 augustus. De Houtrustkerk in Den Haag had een mooi programma gemaakt van een dienst, ontmoeting en een stadswandeling.
De kerstmarkt vond op vrijdag 13 december plaats in onze kerk. De opzet was gewijzigd, zodat de kerststukken en andere koopjes in de middag plaatsvonden en het koor ‘de Zingerij’ ’s avonds optrad. We waren blij met de opkomst en de opbrengst van ongeveer €500.
Het koor bracht met een prachtig optreden de bezoekers in de kerststemming.
Gebouw en verhuur
Dit jaar werden er 5 huwelijken voltrokken in ons gebouw. Ook werd de kerk door 2 koren gehuurd voor hun repetitieavonden. Er vonden 4 concerten plaats, voor eigen publiek
Aan de achterkant van de kerk is een verzakking van het riool verholpen. De lantaarn aan de voorkant werkte niet meer en deze is vervangen. Het toilet is aangepast met beugels en verwisselbare verhoging.
Bestuursvergaderingen, Algemene Ledenvergadering en communicatie
Het bestuur vergaderde dit jaar 3 keer.
De ALV werd voor het eerst op zondag 3 maart aansluitend aan een dienst gehouden. Deze vorm werd op prijs gesteld door de leden en er werd afgesproken in het najaar nog een vergadering na de dienst te plannen.
Op zondag 10 november werd deze extra ledenvergadering gehouden.
Er verschenen drie nieuwsbrieven, in april, juli en oktober met het dienstenrooster, pastoralia, bestuursmededelingen en activiteiten. De nieuwsbrieven werden zoveel mogelijk digitaal verstuurd.
Onze informatie werd ook gecommuniceerd via de website https://www.vrijzinnig.nl/zevenhuizen/.
Ook werden de diensten in Hart van Holland vermeld.
Vrijwilligers
Zonder vrijwilligers zou onze vereniging niet kunnen bestaan. Veel hand-en-spandiensten werden door vele vrijwilligers met liefde verricht. We bedanken alle mensen die bij de vele activiteiten dit jaar geholpen hebben.
Oecumenische Werkgroep
Deze werkgroep organiseerde twee gezamenlijke diensten in Zevenhuizen. Zondag 20 januari was er een Oecumenische dienst in het kader van de Week van Gebed voor de Eenheid in de hervormde Dorpskerk, deze werd geleid door ds. G. van Klaveren. Het landelijke thema was ‘recht voor ogen’. Tijdens de Vredesweek was er op zondag 22 september in de Ontmoetingskerk een dienst waarin pastor J.J. Donkers voorging. Ook hierbij sloten we aan bij het landelijke thema ‘Vrede verbindt’. Bij beide diensten verzorgde het oecumenisch gelegenheidskoor de muzikale invulling, waar ook leden van onze vereniging aan deel namen.
Deze diensten werden door een aantal leden van onze vereniging bezocht. Het bestuur heeft besloten om ook in de veertigdagentijd te participeren in de activiteiten van de werkgroep. Er zal een post in de begroting worden opgenomen voor de werkgroep.
Aan het eind van het kalenderjaar 2019 waren er 50 leden en 12 donateurs.
Jaarrekening 2019
Indeling:
Balans per 31 december 2019 (met vergelijkende cijfers van 2018 en 2017)
Staat van baten en lasten over 2019 (met vergelijkende cijfers over 2018 en 2017)
Toelichting op de balans per 31 december 2019
Toelichting op de rekening van baten en lasten over 2019
Begroting 2020
Waarderingsgrondslagen:
Algemeen:
De waardering van de activa en de passiva vindt plaats op basis van historische prijzen/ bedragen. Baten en lasten worden genomen zodra deze bekend zijn of voorzien en worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben of toegerekend moeten worden.
Balans
Het kerkgebouw staat gewaardeerd tegen de veronderstelde restwaarde van € 50.000.
Het gebouw inclusief funderingen is verzekerd tegen financiële risico’s als brand enz. voor € 523.200 per 1 januari 2019.
Investeringen die voor meerdere jaren bedoeld zijn, worden afgeschreven in drie jaren, in het jaar van aanschaffing naar tijdsgelang.
(Alle bedragen luiden in €)
Balans
|
|
31 dec. 2019
|
|
31 dec. 2018
|
31 dec. 2017
|
Activa
Vaste activa Vastgelegde middelen
|
|
|
|
|
|
Kerkgebouw
Inventaris en inrichting
Telling
|
50.000
425
|
50.425
|
50.000
3.040
|
53.040
|
50.000
5.655
55.655
|
|
|
|
|
|
|
Vlottende activa
|
|
|
|
|
|
Diverse te vorderen
|
0
|
|
0
|
|
14
|
Geldmiddelen
|
69.764
|
|
65.482
|
|
73.816
|
Telling
|
|
69.764
|
|
65.482
_______
|
73.830
_______
|
Totaal activa
|
|
120.189
|
|
118.522
|
129.485
|
|
|
======
|
|
========
|
========
|
|
|
|
|
|
|
Passiva
|
|
|
|
|
|
Eigenvermogen
|
|
|
|
|
|
Kapitaal
|
|
89.655
|
|
92.857
|
96.080
|
|
|
|
|
|
|
Voorzieningen
|
|
|
|
|
|
Onderhoud gebouw
Fonds bijzondere
doelen
Telling
|
25.360
4.637
|
29.997
|
25.050
0
|
25.050
|
23.050
10.000
33.050
|
|
|
|
|
|
|
Schulden op korte termijn
|
|
|
|
|
|
Diverse te betalen
en vooruit ontvangen
|
|
537
|
|
615
|
355
|
Totaal passiva
|
|
120.189
|
|
118.522
|
129.485
|
|
|
=======
|
|
========
|
=============
|
Staat van baten en lasten
Baten
|
|
2019
|
|
2018
|
2017
|
Contributies en bijdragen
|
|
4.055
|
|
3.937
|
3.920
|
Collecten
|
|
4.347
|
|
4.120
|
3.679
|
Giften
|
|
6.200
|
|
5.310
|
5.125
|
Rente spaartegoeden
|
|
7
|
|
0
|
14
|
Huren
|
|
2.483
|
|
3.521
|
4.746
|
Kerstmarkt
|
|
557
|
|
881
|
747
|
Totaal baten
|
|
17.649
|
|
17.769
|
18.231
|
|
|
|
|
|
|
Lasten
|
|
2019
|
|
2018
|
2017
|
Pastoraat en eredienst
|
|
|
|
|
|
Kosten pastoraat en predikbeurten
|
7.568
|
|
7.125
|
|
6.300
|
Kosten diensten
|
757
|
|
1.213
|
|
833
|
Muzikale begeleiding
|
1.605
|
|
1.395
|
|
1.295
|
Telling
|
|
9.930
|
|
9.733
|
8.428
|
Huisvesting
|
|
|
|
|
|
Gas, licht, water
|
1.679
|
|
1.547
|
|
1.347
|
Onderhoud
|
496
|
|
1.278
|
|
287
|
|
|
|
|
|
|
Verzekeringspremies
|
1.121
|
|
943
|
|
1.015
|
Dotatie voorziening onder-
houd gebouw
|
2.000
|
|
2.000
|
|
2.000
|
Telling
|
|
5.296
|
|
5.768
|
4.649
|
|
|
|
|
|
|
Overige kosten
|
|
3.010
|
|
2.876
|
3.603
|
Afschrijving inventaris en inrichting
|
|
2.615
|
|
2.615
|
2.610
|
Totaal lasten
|
|
20.851
|
|
20.992
|
19.290
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Resultaat
|
|
-/- 3.202
|
|
-/- 3.223
|
-/- 1.059
|
Toelichting op de balans:
Inventaris en inrichting
Aanschaffingen
|
2019
|
2018
|
2017
|
30 stoelen met plankjes
|
3.782
|
3.782
|
3.782
|
Beamer
|
2.722
|
2.722
|
2.722
|
Armatuur met toebehoren
|
447
|
447
|
447
|
Laptop met toebehoren
|
695
|
695
|
695
|
Tafelbladen met schilderwerk
|
1063
|
1.063
|
1.063
|
Totale investering
|
8709
|
8.709
|
8.709
|
Af: Afschrijvingen
|
8.284
|
5.669
|
3.054
|
Balans per 31december
|
425
|
3.040
|
5.655
|
Diversen te vorderen
|
2019
|
2018
|
2017
|
Huren
|
0
|
0
|
0
|
Rente Rabobank
|
0
|
0
|
14
|
Contributies
|
0
|
0
|
0
|
Balans per 31 december
|
0
|
0
|
14
|
Geldmiddelen
|
2019
|
2018
|
2017
|
Rabobank rek. nr. 3750.234.051
|
67.936
|
64.228
|
72.334
|
Rabobank rek. nr. 3750.65.342
|
1.453
|
960
|
841
|
Kas van de vereniging
|
375
|
294
|
641
|
Balans per 31 december
|
69.764
|
65.482
|
73.816
|
|
|
|
|
Kapitaal
|
2019
|
2018
|
2017
|
Balans per 1 jan:
|
92.857
|
96.180
|
97.139
|
Af: Verlies boekjaar
|
3.202
|
3.223
|
1.059
|
Bij batig saldo
|
|
|
|
Balans per 31 december
|
89.655
|
92.857
|
96.080
|
Voorzieningen
Onderhoud gebouw
|
2019
|
2018
|
2017
|
Balans per 1 jan
|
25.050
|
23.050
|
21.050
|
Bij: dotatie
|
2.000
|
2.000
|
2.000
|
|
27.050
|
25.050
|
23.050
|
Af: afneming i.v.m. kosten groot
onderhoud
|
1.690
|
0
|
_____0
|
Balans per 31 december
Fonds bijzondere doelen:
Balans per 1 januari
Dotatie
Af: Aanschaf kunstwerk “gedragen last”
Kosten aanleg tuin en bestrating
Aanschaf gordijnen en kosten
schilderwerk
Aanschaf geluidsinstallatie/ beamer,
deel
Kosten tuinonderhoud
Balans per 31 december
|
25.360
0
5.000
363
4.637
|
25.050
10.000
3.286
4.055
2.285
374
0
|
23.050
10.000
10.000
|
De dotatie aan de voorziening onderhoud gebouw is conform de afspraken in het bestuur.
Voor de kosten van (groot) onderhoud in de komende jaren kan de voorziening naar verwachting toereikend worden geacht.
Het fonds bijzondere doelen is gesticht voor legaten c.q. giften waaraan een bijzondere bestemming is verbonden of die daarvoor worden aangewezen door het bestuur.
In 2019 is een bedrag aan het fonds toegevoegd, verkregen uit een gift. Het bedrag is bestemd om daaruit, zolang dat kan, de kosten van tuinonderhoud te bestrijden.
In 2017 is een legaat ontvangen dat tot het fonds is gerekend en waaruit in 2018 kosten voor bijzondere uitgaven zijn bestreden.
Diversen te betalen en vooruit ontvangen
Kosten pianostemmen
Contributies en gift (vooruit ontvangen)
|
2019
0
300
|
2018
0
300
|
2017
80
275
|
Door te betalen collecte: kerstcollecte
|
137
|
137
|
0
|
Kosten administratie en bank
|
0
|
85
|
0
|
|
|
|
|
Brandwacht
|
100
|
93
|
_0
|
Balans per 31 december
|
537
|
615
|
355
|
Toelichting op de baten en de lasten
Contributie en bijdragen
|
2019
|
2018
|
2017
|
|
|
|
|
Contributie leden
|
3.600
|
3.450
|
3.290
|
Bijdragen donateurs
|
455
|
487
|
630
|
Totaal
|
4.055
|
3.937
|
3.920
|
|
|
|
|
Giften
|
2019
|
2018
|
2017
|
|
|
|
|
Leden, boven contributie
|
1.220
|
965
|
710
|
Donateurs, boven vaste bijdrage
|
255
|
180
|
255
|
Overige giften
Het bedrag aan overige giften bevat mede geschonken bedragen aan premieverzekeringen en terugbetaalde vergoedingen voor orgel- en kostersdiensten
|
4.725
|
4.165
|
4.160
|
Totaal
|
6.200
|
5.310
|
5.125
|
Huren
|
2019
|
2018
|
2017
|
Huwelijken
|
700
|
1.500
|
3.775
|
Verhuur voor overige activiteiten
|
2.563
|
2.726
|
2.117
|
|
|
|
|
Subtotaal
|
3.263
|
4.226
|
5.892
|
Af: kosten t.b.v. verhuur
|
780
|
705
|
1.146
|
Totaal
|
2.483
|
3.521
|
4.746
|
|
|
|
|
Onderhoud gebouw en inventaris
|
2019
|
2018
|
2017
|
Herstelwerkzaamheden, bestrating en tuin
Loodgieter, cv, wc
Onderhoud en vernieuwen apparatuur
Tuinonderhoud
|
1.251
784
0
363
|
0
0
1.115
0
|
0
0
0
0
|
Kosten klein onderhoud,
|
51
|
69
|
203
|
Kostenbrandwacht
|
100
|
84
|
84
|
Telling
Af: Ten laste van voorziening groot onderhoud
Af: Ten laste van fonds bijzondere doelen
|
2.549
1.690
363
|
1.278
0
0
|
287
0
0
|
Totaal
|
496
|
1.278
|
287
|
Overige kosten
|
2019
|
2018
|
2017
|
Kosten van de bank
|
119
|
120
|
120
|
Administratie
|
97
|
297
|
361
|
Kosten buitendag
2019: samenwerking met Purmerend
2017:provinciale dag, 150 jaar kerkgebouw
|
351
|
0
|
1.270
|
Contributie V.V.P. overkoepelend
|
1085
|
1.015
|
1.085
|
Doorbetaalde collecten
|
575
|
508
|
521
|
Betaalde giften (doorbetaalde giften)
|
100
|
0
|
0
|
|
|
|
|
Overige kosten
|
494
|
556
|
246
|
Kosten website,
|
189
|
380
|
0
|
Totaal
|
3.010
|
2.876
|
3.603
|
Begroting
|
|
|
|
|
|
|
|
2020
|
2019
|
2018
|
2017
|
Baten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Contributies
|
|
4.300
|
4.000
|
4.000
|
3500
|
Collecten (eigen)
|
|
3.700
|
4.000
|
3.500
|
3400
|
Giften
|
|
5.500
|
5.000
|
4.000
|
3.500
|
Huur (kerkgebouw)
|
|
2.500
|
3.500
|
4.000
|
3500
|
Opbrengstkerstmarkt
|
|
500
|
700
|
700
|
900
|
Rentespaartegoeden
|
|
0
|
0
|
0
|
100
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
16.500
|
17.200
|
16.200
|
14.900
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lasten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kosten pastoraat en kerkdiensten
|
|
8.500
|
8.200
|
6.500
|
6.500
|
Kosten diensten
|
|
2.500
|
2.500
|
2.200
|
2.100
|
Contributie VVP overkoepelend
|
|
1.200
|
1.200
|
1.100
|
1.250
|
Overige kosten
|
|
500
|
500
|
500
|
600
|
Huisvesting
|
|
|
|
|
|
Kosten gebouw
|
|
2.800
|
2.500
|
2.500
|
1.300
|
Kosten onderhoud, waaronder dotatie
|
|
2.500
|
2500
|
2.500
|
2.500
|
Kosten 150 jaar
|
|
|
|
|
2.000
|
Overige kosten
|
|
500
|
500
|
500
|
1.000
|
Afschrijving inventaris
en inrichting
|
|
400
|
2.600
|
2.900
|
2.400
|
Totaal
|
|
18.900
|
20.500
|
18.700
|
19.650
|
|
|
|
|
|
|
Saldo baten en lasten
|
|
-/- 2.400
|
-/-3.300
|
-/- 2.500
|
-/- 4.750
|
In 2016 werd besloten over te gaan tot investeringen in inventaris en apparatuur, waarbij te voorzien was dat dit tot hogere lasten zou leiden, waartegenover geen verhoogde baten waren te verwachten.
De investeringslast komt daarmee, via de afschrijvingen, ten laste van het eigen vermogen.
In de begroting voor 2017 is € 2.000 opgenomen voor de festiviteiten rond het 150 jaar bestaan van het gebouw.
De publicatie van het jaarverslag 2019 is onder voorbehoud van de goedkeuring van de ledenvergadering. De ledenvergadering kon vanwege de uitbraak van het Covid 19 virus nog niet plaats vinden. De wettelijke toestemming tot het houden van de fysieke ledenvergadering, volgens de statuten van de vereniging, ontbreken tot op heden. Wel hebben de kascontrole commissie en het bestuur de verslagen goedgekeurd. Het bestuursbesluit is vastgelegd in de notulen over de vergadering van het bestuur op 27 mei 2020.